A Számvevőszék értékelte a digitális oktatás tapasztalatait

Forrás: Computerworld

A COVID-19 világjárvány alapjaiban változtatta meg mindennapi életünket egyik napról a másikra. Az iskola beköltözött a nappaliba, az alsó osztályos diákok padtársa a szülő lett és a tanár online tartotta az órákat. A járvány miatti lezárások megmutatták a digitális technológia jelentőségét az oktatásban, mind a távoktatás, mind a jelenléti oktatás területén. Az ÁSZ elemzése a digitális oktatás tudásra, teljesítményre gyakorolt hatását, ezáltal a digitális oktatás eredményességét értékelte, továbbá feltérképezte a digitális oktatásnak a tanulók mentális egészségére és társas kapcsolataira gyakorolt hatásának alakulását.

Mint kiderült, a digitális oktatás és a hagyományos tantermi oktatás lényegi különbsége nem csak az oktatás során használt eszközökben nyilvánul meg. A digitális eszközpark fejlesztésén túl, új szemléletmód, új pedagógiai módszertan, új tanulási módszerek, a tanulási életpálya nyomon követhetősége, új követelményrendszer kialakítása, mind a versenyképességet növelő lehetőségeket jelentenek.

A COVID-19 járvány miatti digitális oktatásra való áttérés összességében nem hozott számottevő változást az oktatás eredményességében a felvételi és érettségi eredmények alapján. A középiskolai felvételik eredményeiben egyik évről a másikra tapasztalható változások mértékükben nem térnek el a 2010-2020 években tapasztalt értékektől, trendszerű változás nem történt. A nappali tagozatos érettségi vizsgák eredményeiből látható, hogy azokból a tantárgyakból, ahol 2020-ban visszaesés történt, 2021-ben hasonló mértékű korrekció, javulás volt tapasztalható az előző évhez viszonyítva. A középiskolai felvételi és a nappali tagozatos érettségi átlageredmények adatai is arra utalnak, hogy a 2020-2022 években trendszerű változás nem történt a digitális távoktatás következtében, és az új kihívásokhoz a tanulók, a szülők és a pedagógusok is alkalmazkodni tudtak. A COVID-19 járványhelyzet rávilágított ugyanakkor arra, hogy a pedagógusok digitális felkészültsége eltérő volt és a digitális módszerek használata nem volt általános. Azok az iskolák, ahol a jelenléti oktatási forma hatékonysága érdekében már beépítésre került a digitális technológia, azaz éltek a digitális technológia lehetőségével, könnyebben tudtak reagálni a járványhelyzet miatti kihívásokra.

A járványhelyzet miatti iskolabezárások alatt a gyermekek mentális egészsége szempontjából kiemelkedő szerepet töltöttek be a családok. A kutatások szerint a gyerekek mentális egészségének alakulásában három fontos tényező játszott szerepet: a családok együtt töltött idejének minősége, a háztartások rendezettsége és rendszeressége, illetve a fizikai aktivitás. A gyermekekkel eltöltött minőségi együttlét kihatott a diákok tanulási eredményeire. Az otthon tanulás sikeressége tehát nem a család anyagi jólététől vagy a szülők iskolázottságától függött elsősorban, hanem attól, hogy a család sikeresen tudott-e alkalmazkodni a kialakult helyzethez, képes volt-e nyugodt, rendezett környezetet, kiszámítható, rendszeres napirendet kialakítani, valamint a gyermek tanulási motivációját megtartani.

2022.09.01.« Vissza

Oktass vagy tanulj online!

Csináljuk azt, amit a legjobban tudunk, úgy ahogy a legjobban tudjuk – csak most az online térben!
2020 tavaszától minden megváltozott. Az online oktatás iránt eddig táplált ellenérzés - nem igazi tanulás –
egy csapásra megszűnt. Alkalom nyílt az online oktatás tömeges és rendszeres kipróbálására.
Sok kérdésre még keressük a választ, de egy biztos: az online oktatás – mint oktatásszervezési forma -
bizonyította, nagyobb szerepet érdemel a köznevelésben, mint eddig.

Oktatóként az oldaluk segítségével „aranyra” válthatod a tudásod! Mert nálunk a tudásod aranyat ér!
Ha jól beszélsz valamilyen nyelvet, remekül játszol egy hangszeren, egy tantárgyból minden alapvető
kérdésre választ tudsz adni, és van elegendő szabadidőd az otthonodból történő tanításhoz, van megfelelő
felszerelésed az online oktatáshoz, akkor itt a helyed!

Tanulóként pedig megtalálhatod azt az oktatót, aki segít, hogy megtanuld azt, amit eddig valamiért még nem sikerült!
Keresd meg a neked legmegfelelőbb oktatót!

Ha nem találnál megfelelő oktatót, a linken elérhető űrlapon add meg
paramétereidet: mit, mikor, mennyiért szeretnél tanulni? Meglásd, így is működhet!

Adatkezelési tájékoztató | Kapcsolatfelvétel az OkosTanárral

Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk